Voor jezelf

Een dipje, of een sombere bui ... dat heeft iedereen wel eens. Maar wanneer is er écht iets aan de hand?

  • Als jij, of anderen, er echt last van hebben;
  • als het steeds terugkomt;
  • of als het maar niet over lijkt te gaan.

Ga dan naar de huisarts of het wijkteam/sociaal team/CJG bij jou in de buurt en vraag om een verwijzing naar Jeugd ggz.

Zolang het niet zo ver is of als je nog even op hulp moet wachten, zijn er veel dingen die je zelf kunt doen om je veerkracht te versterken:

 

  • Doen
    In beweging komen als je je niet zo fit of happy voelt? Je bent niet de enige die daar moeite mee heeft! Terwijl het juist helpt weer in balans te komen door dingen te gaan doen! Bijvoorbeeld even hardlopen, wandelen, muziek maken of tekenen. Ook al heb je geen zin, door je weerstand een beetje op te lossen versterk je zo zelf je veerkracht.

     
  • Praat erover
    Zit je niet lekker in je vel, voel je je soms bang of baal je ervan hoe dingen gaan? Dan kun je dit als eerste delen met mensen uit je vertrouwde omgeving. Denk aan je ouders, je vrienden of misschien iemand van school. Zo’n gesprek kan al een flinke opluchting zijn.
     
     
  • Ontspannen
    Soms kies je ervoor alsmaar druk bezig te blijven. Dan kan het juist goed zijn om te ontspannen. Ontspanningsoefeningen kunnen je helpen om even helemaal tot rust te komen. Je gedachten te laten voor wat ze zijn. Zoek thuis of op school een rustige plek om even tot rust te komen.

     
  • Samen dingen doen
    Als je het moeilijk vindt om alleen iets te doen, dan zijn er vaak wel mensen om jou heen die jou kunnen helpen. Doe het samen, doe het niet alleen! Sportverenigingen, clubs of jongerenwerk zijn gewend om jongeren over de streep te trekken.

    Ontmoet mensen waar je een klik mee krijgt en ga samen leuke dingen doen! Een geschikte club vind je via internet, via de gemeente, jongerenwerk, welzijnswerk of de buurtvereniging.


    Wil je wat betekenen voor een ander? Denk dan aan vrijwilligerswerk. Via de vrijwilligerscentrale of de gemeente kun je elkaar ook versterken.
     
  • Informatie opdoen
    Soms weet je al een beetje wat er met je aan de hand is, maar durf je er met niemand over te praten. Internet kan een goede bron zijn om informatie over je gezondheid op te zoeken.

Links 

Positieve Gezondheid
Over de vraag Wat is Goed Leven voor jou?
De website heeft een mooie tool waarmee je kan ontdekken wat belangrijk is voor jou en waar je aan wil werken.

KOPPsupport
Een website voor jongeren die een vader of moeder met psychische of verslavingsproblemen hebben. Je kan e-mailen met een hulpverlener, een begeleide training volgen, verhalen lezen van anderen en informatie opzoeken.

Kop op ouders
Voor ouders met stress, psychische of verslavingsproblemen. Je kan een groepscursus volgen of een training met en zonder begeleiding. Je kan mailen met een hulpverleners, verhalen lezen van anderen en je eigen verhaal delen.

Grip op je dip
Voor als je het gevoel hebt de grip op jezelf, op de dingen om je heen kwijt te zijn. Hier vind je veel informatie. Je kan ook mailen met een professionele hulpverlener en een begeleide online training volgen.

    Online modules
    Een overzicht van goede modules die je zonder verwijzing, zonder begeleiding en zonder kosten kan volgen.